Hvordan (og hvorfor) starte en blogg i 2023
Det eneste som er konstant, er endring, kjære leser. Og nå er det Meta-universet som kanskje må forandre seg litt. Hvis ikke, forandrer vår tilgang til disse plattformene seg. Datatilsynet har i dag annonsert at de nedlegger et midlertidig forbud mot å la Meta bruke sin sedvanlige forretningsmodell overfor norske brukere. NRK har meldt om det her, og Datatilsynet selv har meldt om det her. Dette kan bety at en potensiell krise er i emning om du har basert businessen din på Instagram eller Facebook. Så i dag vil jeg fortelle deg hvordan og hvorfor du bør starte en blogg nå i 2023.
Hvorfor starte en blogg nå?
Greia er at Meta eier alt du har jobbet så hardt for på Instagram og Facebook. Om de plutselig bestemmer seg for at de ikke gidder å leke med EU og Norge, så kan de bare dra ut ledningen. Da er alt borte. Faktisk. Følgerne dine, bildene dine, tekstene dine, alt. For alt dette er Metas eiendom, og ikke din. Skrur de av lyset, blir det mørkt.
En annen ting er at det faktisk er gode grunner for at Datatilsynet setter ned foten nå. Meta bedriver det de kaller for «overvåkningsmarkedsføring», og det strider i mot grunnleggende prinsipper her på berget. Du har kanskje lagt merke til at statseide Facebooksider etter hvert har blitt litt tause? Jepp. Mange av dem har slettet kontoen, mens andre legger seg på en mykere linje og prøver å la være å oppfordre folk til å engasjere seg. Fordi engasjement er datainnsamling for Meta, som de igjen misbruker i henhold til europeisk lovgivning.
Du trenger altså en backup-plan. Et annet sted å bo. Og en blogg på eget domene er helt perfekt i så måte, for da eier du alt. Dine egne tekster, dine egne bilder, og dine egne lesere i den grad de kan eies. Legger du på et nyhetsbrev i tillegg, eier du den lista med navn og mailadresse. Dette er da følgere som har gitt deg informasjonen frivillig og med samtykke, og som selv kan melde seg av igjen når de vil.
Men er ikke blogging dødt?
Jeg har skrevet litt om dette før, og det kan du lese her. Og svaret er fortsatt et janeivetikke. Fordi. Hør nå. Det vi tenker på som blogging, er ikke nødvendigvis bare det blogging må være. Om du tenker å kjøre realityshow og fortelle folk hva du spiser til frokost og hvor du har kjøpt maskaraen din, er kanskje ikke en blogg det riktige stedet. Men om du skriver tekster som svarer på noe folk lurer så mye på at de tar seg bryet med å google det, derimot, er du good to go.
Folk følger reality i story på Instagram. Det er derfor såkalt rosablogging ikke funker i Norge lenger. Men om du har svaret på ting folk fortsatt googler, har du en potensiell trafikkilde der. Ikke like mye som for 15 år siden, men det finnes der enda. Altså, på årets siste dag i 2006 publiserte jeg en engelsk litteraturanalysetekst fra skolen på min daværende blogg. Den får fortsatt treff nå og da. Senest i går. Det er snart 17 år siden jeg skrev det. SYTTEN ÅR!
Dette får du aldri på Instagram, der storyen forsvinner etter 24 timer eller reelsen din drukner i feeden etter noen få dager. Skal du bygge noe som har akkumulativ effekt og jobber for deg lenge lenge lenge etter at du har klikket «publiser», bør du gjøre det på din egen, selveide nettside. Du burde starte en blogg. Uten tvil.
Hvordan starter man en blogg da..?
Det første du bør tenke ut er hva du vil skrive om, og finne et navn til bloggen. Det er et stort pluss om navnet gjør det åpenbart hva bloggen handler om, for det er både brukervennlig, lett å huske, og styrker resultatet i søkemotorene. Jeg valgte for eksempel Hjemmemamma.com da jeg etter hvert ville starte en blogg på skikkelig vis, fordi det er åpenbart helt fra starten av hva den handler om og hvem den er for. Googler du «hjemmemamma» nå, 16 år etter at jeg kjøpte det domenet, så ligger den fortsatt på førsteplass i søkeresultatene.
Om du allerede har et Instagramnavn du er godt kjent under, kan det være et tips å sikre seg dette domenet. Generelt er det smart å fremstå med den samme profilen overalt, og hvis noe skulle skje med Meta, er det greit om folk bare kan google litt for å finne deg igjen.
Det kan hende du vil trenge litt inspirasjon og hjelp til å finne ut hvem målgruppa di er og hva de leter etter svar på. Til det kan jeg anbefale at du stikker innom Alice Hamrans Millennial Masterclass, som er en norsk medlemsportal. Den er mest sentrert rundt medlemsportaler og sosiale medier, men du finner også mye grunnleggende nyttig om branding og markedsføring der.
Så, når du har dette passe godt for deg, kan du finne deg domenet i ditt liv. Alle mine domener er kjøpt på One.com nå, og jeg har det godt med dem. For tiden ligger nybegynnerpakkene på rundt en tusenlapp i året, men det tjener du fort inn igjen hvis du setter opp annonser her og der. Men mer om det senere.
Ok, jeg har et domene… hva nå?
Nå, kjære nyblivne domeneeier, nå er du klar for å starte en blogg. Du kan gjøre det enkelt ved å klikke du bare på den knappen hos One som sier 1-klikksinstallasjon av WordPress. Så installeres bloggen automatisk av seg selv for deg. Bare svar på de enkle spørsmålene og la magien skje.
Velg et theme du liker, og du er i gang. Teamet på denne bloggen just nu heter Ashe, og jeg liker det godt. Det er enkelt å tweake så det ser bra ut. Bytt ut litt farger her, sett inn et nytt bilde der, og så skaper du designet derfra.
Du burde også laste ned noen grunnleggende ekstra utvidelser helt fra starten av. Jetpack gir deg statistikk på farta og litt ekstra funksjonalitet, Akismet gir deg et godt spamfilter og beskyttelse, og Adrotate lar deg sette inn annonser og infografikk der du føler for å ha det. Du bør også ha Yoast SEO for gode søkeresultater når folk googler, og WooCommerce om du tenker å selge produkter via nettbutikk. Alle disse utvidelsene er gratis (faktisk er alt du ser på denne bloggen gratis, utenom domenet).
Du bør også knytte bloggen din opp mot Google Analytics og Google Search Console med en gang, fordi dette er kraftfulle analyseredskaper som du antagelig vil få mye nytte av etter hvert.
Så er det bare å begynne å skrive blogginnlegg av hjertens lyst!
Hva skal man skrive om?
Gå tilbake og se hva du kom frem til før du begynte. Hva skal dette handle om, og for hvem? Nå kommer du til neste steg, og her må du være litt synsk. Siden du skriver for søkemotorene og ikke lager realityshow, må du nemlig tenke litt annerledes. Nøyaktig hva vil leserne dine skrive i søkefeltet når de googler etter det du skal skrive om? Disse ordene (eller søkefrasen) bør være ditt fokus. Og så følger du Yoast sine anbefalinger gjennom hele teksten – den legger seg som et felt under der du skriver, så det er lett å følge med. Skriv inn fokusnøkkelfrasen din i den, og så forteller den deg hva du trenger å gjøre derfra.
Det er to andre gratis triks du kan bruke for å finne ut av det også. Det første er: Lag deg en konto på Google Adwords, og finn det verktøyet der inne som heter søkeordplanleggeren. Her kan du faktisk plotte inn søkeord og se hvor mange som googler dem og hva konkurransen er.
Et annet gratis triks er å bare skrive starten på søkeordet inn i Google, og la den prediktive teksten fylle ut for deg hva den tror folk googler etter (prøv fks å skrive inn «hva kan», så får du forslag nedover). Dette trikset kalles alfabetsuppe, for du bare ser hva som dukker opp når du putter inn bokstaver, og jobber etter det.
Sette opp nyhetsbrevet
En annen ting som du bør få på plass til leserne dine, er et nyhetsbrev der de kan få oppdateringer om hva du har publisert, eksklusivt innhold bare for dem, superfine tilbud du kommer over, inspirasjon du vil videreformidle, og så videre.
Det er mange tilbydere du kan velge til dette, men Mailchimp er en av de mest vanlige. Du kan få en god start og holde deg godt i gang med gratisversjonen, så du behøver heller ikke bruke penger på dette før du vet om du vil satse eller ikke. Premiumversjonene har litt bedre funksjonalitet og support, men du trenger egentlig ikke det i starten.
Lag en freebie med noe du vet dine kommende lesere har lyst til å lese om (du ser mine tre i sidebaren her!), og sett den opp på automatisk utsending i velkomstmailen når de melder seg på. Når du ser lista begynne å fylle seg opp, kan du sende ut emailer av hjertens lyst. Bare pass på at du alltid har abonnentenes beste interesse i fokus, for de lar deg faktisk få en liten tå inn i mailboksen sin. Trå varsomt i graset der, så lar de deg komme tilbake igjen senere.
Annonsering på blogg
Jeg nevnte tidligere at annonsering kan dekke domeneutgiftene, og det er også en ganske enkel ting å fikse etter hvert. De annonsene du ser her i sidebaren og i blogginnleggene, genereres automatisk fra Google Adsense. De styrer det utfra hva de tror gir meg mest, så de har jeg ikke noe å gjøre med selv annet enn at jeg har lagt inn en liten kode. Utbetalingsgrensa er 600 kroner, så når du når opp til den i annonseinntekter, sender de bare pengene inn på bankkontoen din.
Videre kan du søke om å få bli med i forskjellige affiliateprogram, hvor du kan dele linker og få provisjon hvis noen handler gjennom dem. Mine favoritter er Adtraction og Tradedoubler, som gir meg de fleste av affiliatelinkene her inne. Finner du produkter du med hånden på hjertet kan anbefale til dine lesere, og skriver et godt blogginnlegg som treffer bra i søkemotorene, kan det gi deg passiv inntekt langt frem i tid.
Hvor lang tid tar det å starte en blogg?
Dette er ikke en quick fix, og det tar lenger tid å bygge opp en blogg enn en instagramkonto, men som sagt får du mye mer igjen for det i langtidsperspektivet. Noen sier du bør legge en publiseringsplan og poste til samme tid hver gang, mens andre skriver når inspirasjonen kommer og de vet de kan levere bra innhold.
For min del tror jeg mellomtingen er et godt sted å være. Ha en plan, men ikke følg den for enhver pris. Du skriver riktignok for søkemotorene, men du skriver aller først for leseren. Og hun merker det godt om du bare publiserer for å publisere noe.
Etter hvert vil du se hva som funker og ikke, for du har statistikk som sier hvilket blogginnlegg som blir mest lest og hva som bare ignoreres. Bruk det som basis for videreutviklingen. Men vær tålmodig – det kan ta forever før Google har indeksert sidene dine godt nok til at de begynner å sende deg lesere.
Skal vi slutte å bruke sosiale medier da?
Nei, du trenger ikke å slutte å bruke sosiale medier selv om du vil starte en blogg, så lenge du er klar over at de egentlig er redskaper som tilhører noen andre. Du kan fortsatt være der, men fortrinnsvis etter at du har ivaretatt din egen nettside først. Og så bør du passe på å gi følgerne dine invitasjon og grunner til å besøke deg på bloggen og melde seg på nyhetsbrevlista for å bli bedre kjent med deg på hjemmebane. Bruk det redskapet sosiale medier er til å starte en blogg, så bruker du det godt.
Du kan også gjenbruke blogginnleggene dine på for eksempel Instagram. Lag et bilde som passer i Canva, del et utdrag av teksten din, og gi dem linken. Et blogginnlegg kan gi mange, mange fine instagraminnlegg.
Tenk på det at sånn at sosiale medier er bytorget der du når ut til mange og det er mye liv, mens bloggen din er det koselige hageselskapet hvor det kanskje er roligere men du kan gå mer i dybden. Her er det jo ikke varsler som popper opp i tide og utide, og ingen feed som flimrer forbi fortere enn du rekker å si stress. Du kan skape det til et fantastisk godt sted å være.
Og det neste steget da? Finne likesinnede bloggere du kan leke med. Jeg er her inne, og du kan samle dine folk i Feedly, så får du blogginnleggene servert i magasinform om du vil. Abonner på bloggene du liker (min er her!), og husk å linke dem opp innimellom fra din egen blogg også. Så kan vi bygge et fint lite fellesskap utenom Meta og gå på rolige hageselskap hos hverandre i tillegg. Høres ikke det bra ut? 🥰
Oppdag mer fra Skogfrue.no
Abonner for å få de siste innleggene sendt til din e-post.